"Het is 1986. Je komt net thuis van schaatsen en op dat moment valt er een Nintendo-spelcartridge op de mat. Wanneer je naar buiten rent om te kijken wie het in je brievenbus stopte, zie je nog net een Ford Scorpio de hoek om draaien. Om te weten te komen wat voor spel er op de cartridge staat, bezoek je een vriend die twee weken geleden een gloednieuwe Nintendo-spelcomputer heeft aangeschaft. Het spel blijkt een avonturenspel te zijn. Na ongeveer tien minuten spelen verschijnt er een vreemd venster dat je vraagt een code in te voeren…"

What Remains is een spel en een onderzoeksproject. Het verkent enerzijds de invloed van technologie en media op ons zelfbeeld, en anderzijds op de grootste uitdaging voor de hedendaagse mensheid: global warming. In overeenstemming met het concept, werd het project ontwikkeld met oude, gebruikte hardware; het originele Nintendo Entertainment System (NES), Nintendo Famicom-spelcomputers en oude cartridges. "Het spel speelt zich af in de jaren 1980, een tijd waarin we het omslagpunt nog niet hadden bereikt en we onze manier van leven drastisch hadden kunnen veranderen, en zo de mensheid hadden kunnen beschermen. Dit verhaal toont aan dat publieke opinie continue door allerlei zaken wordt beïnvloed, zaken die ons ervan weerhouden maatregelen te treffen om onze overlevingskansen in de toekomst te verbeteren." Het spel komt met een circulaire benadering van archiveren. Het blaast archiefstrategieën nieuw leven in door kopiëren, hergebruik en een kritische houding tegenover het idee van autoriteit centraal te stellen.

Bronnen

The Need to Archive
(Engels)

Wat is de oorsprong van de dwangmatige neiging om onszelf en alles om ons heen te registreren, te documenteren en te archiveren? Een meerkeuze-interview door Annet Dekker met Marloes de Valk en Aymeric Mansoux.

Artikel Furtherfield

'Waiting for the technological rapture in the church of big data' [Engels]. Lees hier het artikel [in het Engels] dat Marloes de Valk schreef voor Furtherfield, over het verlammende effect van het verdoezelen van de menselijke hand in software.

Sociale media

Lees het What remains blog

What remains op Twitter

What Remains wordt mogelijk gemaakt met steun van Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.